Suikervrije frisdrank: feest voor je tanden? | GlamSmile

Suikervrije frisdrank: feest voor je tanden?

Frisdranken bevatten veel suiker en zijn daardoor nefast voor je gezondheid én voor de conditie van je gebit. Suikervrije frisdrank dan maar? Ook geen topidee!

Een koud glas cola op een warme dag, heerlijk toch? Misschien wel, maar je overdrijft er beter niet mee. Frisdranken bevatten namelijk enorm veel suiker en zijn daardoor niet alleen nefast voor je gezondheid, maar ook voor de conditie van je gebit. De bacteriën in je mond zetten suiker namelijk om in zuur, en dat tast je tandglazuur aan. Op lange termijn kun je zo last krijgen van gaatjes. Suikervrije frisdrank dan maar? Hier lees je waarom ook dat eigenlijk geen tandvriendelijk alternatief is …

Opgepast voor fosforzuur

Zowel gewone frisdranken als light frisdranken bevatten fosforzuur. Dieetcola bijvoorbeeld bevat 44 tot 62 milligram van dit zuur. De naam (‘zuur’) doet het al vermoeden: het goedje is slecht voor je tanden. Meer nog: zuren zijn eigenlijk net zo schadelijk voor je gebit als suiker! Fosforzuur valt je tandglazuur zelfs al na tien minuten aan.

De pH-waarde van suikervrije frisdrank

De meeste light frisdranken hebben (net als hun standaardvarianten) een hoge zuurtegraad. De pH-waarde van dieetfrisdranken ligt tussen 3.0 en 2.8, wat enorm zuur is! Hoe lager het pH-cijfer, hoe zuurder namelijk het ingrediënt waarop het betrekking heeft. Kraantjeswater heeft bijvoorbeeld een pH-waarde van 7 en melk 8. Na het drinken van frisdrank – zowel gewone als suikervrije – is het daarom aan te raden om een glas water te drinken. Het slechtste wat je kunt doen is je blikje frisdrank urenlang koesteren (op een terrasje of aan je bureau bijvoorbeeld) en er af en toe een slok van drinken.

Light frisdrank: niet beter voor je tanden

Het komt vast niet als een verrassing als je het bovenstaande grondig gelezen hebt: dieetfrisdranken zijn niet beter voor je gebit dan de normale varianten. Onderzoek bevestigt deze stelling. Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan onderzochten bijvoorbeeld de eroderende effecten van gewone frisdranken en van dieetfrisdranken, en merkten slechts minieme verschillen op. Nadat proefpersonen twee weken lang gewone cola dronken, stelden wetenschappers bijvoorbeeld vast dat 2.8 milligram/cm² van hun glazuur aangetast was, terwijl dat cijfer voor de proefpersonen die de dieetvariant dronken lichtjes opliep, tot 3 milligram/cm².

Zijn jouw tanden hun witte kleur kwijt, bijvoorbeeld onder invloed van de zuren en suikers in frisdranken? Onze Smile-consulentes vertellen je graag vrijblijvend hoe je in een handomdraai weer een stralend gebit krijgt!

Vragen over jouw glimlach?
Vraag Gratis Smile Advies aan

Wenst u graag persoonlijk advies?

Krijg Gratis Smile Advies
Wenst u graag persoonlijk advies?